۳۰۹ بار خوانده شده
اِخْتِلافِ عقلها در اَصْل بود
بر وِفاقِ سُنّیان باید شُنود
بَر خِلافِ قولِ اَهْلِ اِعْتِزال
که عُقول از اَصل دارند اِعْتِدال
تَجربه وْ تَعْلیم بیش و کَم کُند
تا یکی را از یکی اَعْلَم کُند
باطِل است این زان که رایِ کودکی
که ندارد تَجربه در مَسْلَکی
بَر دَمید اندیشهیی زان طِفْلِ خُرد
پیرِ با صد تَجربه بویی نَبُرد
خود فُزون آن بِهْ که آن از فِطْرت است
تا زِ اَفْزونی که جَهْد و فِکْرَت است
تو بِگو دادهیْ خدا بهتر بُوَد
یا که لَنْگی راهْوارانه رَوَد؟
اگر سوالی داری، اینجا بپرس.
بر وِفاقِ سُنّیان باید شُنود
بَر خِلافِ قولِ اَهْلِ اِعْتِزال
که عُقول از اَصل دارند اِعْتِدال
تَجربه وْ تَعْلیم بیش و کَم کُند
تا یکی را از یکی اَعْلَم کُند
باطِل است این زان که رایِ کودکی
که ندارد تَجربه در مَسْلَکی
بَر دَمید اندیشهیی زان طِفْلِ خُرد
پیرِ با صد تَجربه بویی نَبُرد
خود فُزون آن بِهْ که آن از فِطْرت است
تا زِ اَفْزونی که جَهْد و فِکْرَت است
تو بِگو دادهیْ خدا بهتر بُوَد
یا که لَنْگی راهْوارانه رَوَد؟
این گوهر را بشنوید
این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.
برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.
گوهر قبلی:بخش ۵۸ - مثال رنجور شدن آدمی بوهم تعظیم خلق و رغبت مشتریان بوی و حکایت معلم
گوهر بعدی:بخش ۶۰ - در وهم افکندن کودکان اوستاد را
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.