۲۷۱ بار خوانده شده

بخش ۲۴ - اشارت به آنکه تعلق خاطر طالبان راه حق که به آثار کونیه و تأمل در آن و توسل به آن در معرفت ذات و صفات حق سبحانه از این قبیل است

هست ازین جمله آنکه اهل نظر
که ندوزند چشم دل ز اثر

به تفکر شوند برخوردار
ز آیت فانظروا الی الآثار

در جمال اثر کنند نگاه
به مؤثر برند از آنجا راه

از وجود ذوات در هر حال
بر وجودش کنند استدلال

زانکه آن کش وجود نیست به خود
موجدی بایدش به حکم خرد

در فضای وجود ننهد پا
یک بنا بی عنایت بنا

نعت موجد وجوب می باید
کز تسلسل محال پیش آید

حال عالم به یک نظام و نسق
نیست الا دلیل وحدت حق

موجد کون اگر دو تا بودی
کار آن منتظم کجا بودی

صنع پاکش چو هست محکم و راست
می برد عقل پی که او داناست

نیست پوشیده بر ذوی الافهام
که حیات است شرط علم مدام

اختصاص حوادث اکوان
به مواقیت عالم و ازمان

بر ثبوت ارادت است دلیل
نکی نفی آن به رای علیل

اولا هر چه خواست کرد آخر
وصف قدرت ازین شود ظاهر

قس علی ذاک سایر الاوصاف
کین بود پیش هوشمند کفاف

من که اسرار عشق می گویم
راه ارباب فکر چون پویم

فکر سرگشتی ست در ره عشق
کی رود حکم فکر بر شه عشق

چون نماند کمال عشق جمال
لال گردد زبان استدلال

ای خوش آن کو جمال حق دیده
پرده های اثر بدریده

پردگی جلوه کرده بر نظرش
گشته نور شهود پرده درش

گل توحید بی شکی چیده
پرده و پردگی یکی دیده
اگر سوالی داری، اینجا بپرس.
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:بخش ۲۳ - حکایت بر سبیل تمثیل
گوهر بعدی:بخش ۲۵ - در بیان آنکه روش عارف به خلاف ارباب فکر و نظر از مؤثر است به اثر
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.